Aanleg glasvezelnetwerk KPN in de gemeente
De gemeente heeft vergunningen afgegeven aan KPN, zodat zij dit jaar kunnen beginnen met het aanleggen van een glasvezelnetwerk binnen de gemeente. Hierdoor zullen stapsgewijs een groot deel van de huishoudens binnen de gemeente een glasvezelaansluiting krijgen. In totaal zal dit project ongeveer 2 jaar duren. Om de aansluitingen te maken zijn er werkzaamheden nodig in de straten, maar ook in en rond uw woning.
U krijgt hierover een brief in de bus van KPN. Hierin staat uitgelegd wat er gaat gebeuren en wanneer dit gepland is. Daarnaast wordt toestemming gevraagd om de glasvezelaansluiting bij uw woning aan te leggen. Als de werkzaamheden bij u in de buurt beginnen, krijgt u hiervan een brief van de hoofdaannemer Selecta Infratechniek.
Waarom werken wij als gemeente mee aan de aanleg van glasvezel?
Het is iedere telecomaanbieder vrij om een netwerk van glasvezel in de gemeente aan te leggen. Dit kunnen wij als gemeente niet verbieden. Daarnaast vragen we in Nederland steeds meer van het netwerk. We gamen, streamen en gebruiken slimme apparaten. En toch staan we pas aan het begin van wat er thuis allemaal mogelijk is. Met glasvezel kunnen we in Nederland nog jaren vooruit.
Moet ik meewerken aan de aanleg van glasvezel?
Meewerken is niet verplicht. Maar we raden het wel aan. Ook als u niet van plan bent om de glasvezelaansluiting te gebruiken. Ook voor eventuele volgende bewoners van de woning is het handig dat de woning klaar wordt gemaakt voor de toekomst.
Is een glasvezelaansluiting gratis?
Ja, de aanleg van het glasvezelnetwerk kost niets. Daarom is het verstandig om nu mee te werken.
Legt KPN de glasvezelkabel zelf?
Nee, in de gemeente Middelburg wordt dit uitgevoerd door Selecta Infratechniek. Selecta zal het glasvezelnetwerk namens KPN aanleggen. U krijgt van hen bericht over de planning.
Maakt de gemeente een commerciële keuze?
Nee, dat doen we niet. We werken alleen mee aan de aanleg van het glasvezelnetwerk. U beslist zelf of u wilt overstappen op glasvezel en bij welke aanbieder u dat doet. U kunt ook gewoon gebruik blijven maken van het netwerk dat er nu ligt.
Als ik meewerk aan de aanleg, moet ik dan ook een glasvezelabonnement afsluiten?
Nee. Dat hoeft niet. U kiest zelf van welk netwerk u straks gebruik maakt; het netwerk dat u nu gebruikt of het nieuwe glasvezelnetwerk.
Heeft de gemeente mijn privégegevens aan KPN doorgegeven?
Nee, we werken volgens de regels van de algemene verordening gegevensverstrekking (AVG).
Blijven mijn tuin en bestrating netjes?
Ja. KPN boort de kabel door tot vlak bij uw woning. De straat op de openbare weg moet even open en er komt een gat in de straat of stoep vlak bij uw tuin. De bestrating wordt vaak dezelfde dag weer netjes teruggelegd.
Wat als ik een klacht heb over de uitvoering?
Hebt u een klacht over het werk van KPN? Meld deze dan op https://netwerk.kpn.com/service-en-contact of spreek de voorman aan. Die herkent u aan het gele hesje.
Waarom ben ik bij een hoogbouwwoning afhankelijk van de medewerking van bewoners onder mij?
Bij hoogbouwwoningen wordt de glasvezelkabel van beneden naar boven getrokken, vaak via de meterkasten van de ene naar de andere woning. Dit betekent dat als uw benedenburen niet aanwezig zijn, KPN uw woning niet kan aansluiten. Evenzo, als u niet thuis bent, kunnen uw bovenburen niet worden aangesloten. Daarom is de medewerking van zoveel mogelijk bewoners essentieel om iedereen van glasvezel te kunnen voorzien.
Waarom nog een glasvezelnetwerk terwijl er al glasvezel ligt?
Zoals in de telecommunicatiewet is opgenomen onder hoofdstuk 5a, is een netwerkexploitant van een openbaar communicatienetwerk niet verplicht om deze ter beschikking te stellen aan andere netwerkaanbieders. Het is dus goed mogelijk dat u straks een glasvezelkabel van Delta en van KPN in uw meterkast heeft.
Waarom zit er een lange periode tussen het aanleggen van de glasvezelnetwerk en het realiseren van de huisaansluitingen?
Het aanleggen van het nieuwe glasvezelnetwerk bestaat uit verschillende fases. KPN legt het netwerk eerst in de grond, maakt alles klaar en test het netwerk uitvoerig. Als alle tests succesvol zijn uitgevoerd, starten ze met het aansluiten van alle huisaansluitingen.
Heeft u vragen of een klacht over de werkzaamheden van KPN, dan kunt u contact opnemen met de klantenservice van KPN via https://netwerk.kpn.com/vragen.