Europees project CUPIDO

Logo Interreg North Sea Region CUPIDO European Regional Development Fund + logo European Union

CUPIDO had als doel culturele waarden en culturele geschiedenis van Middelburg in te zetten voor ontwikkeling van toeristische promotie en nieuwe evenementen.

CUPIDO staat voor: ‘Culture Power: Inspire to Develop Rural Areas’. Het project was erop gericht om plattelandsgebieden met krimpende bevolking proberen een economische injectie te geven door economische kansen te creëren. Deze kansen worden gevonden in het beter vermarkten van de rijke culturele historie van de regio.

Projecten in Middelburg

Binnen het CUPIDO project werd geprobeerd de culturele waarden en de culturele geschiedenis van Middelburg (bijvoorbeeld de Gouden Eeuw en VOC) te gebruiken om de toeristische aantrekkelijkheid van de stad te vergroten. Uiteindelijk draagt dit alles (ook) bij aan een aantrekkelijk Middelburg voor nieuwe inwoners, startende ondernemers en studenten en daarmee op de verbetering van de leefbaarheid van onze stad en regio.

Om bezoekers te inspireren heeft gemeente Middelburg een virtueel bezoekerscentrum gelanceerd.

Partners

  • Nederland: gemeente Middelburg, gemeente Heuvelland
  • Zweden: Länsstyrelsen Värmland, Region Värmland, Sunne Kommun, Rottneros Park Trädgard AB
  • Noorwegen: Nome Kommune, Hogskolen i Sorost Norge
  • Duitsland: Landkreis Wesermarsch
  • België: VZV Festival Dranouter, HOWEST
  • Verenigd Koninkrijk: Creative Foundation, Highland and Islands Enterprise, University of St. Andrews

Budget

  • Totaal projectbudget: € 4.103.586
  • Bijdrage Interreg 2 Zeeën: € 1.806.793
  • Budget gemeente Middelburg: € 677.500
  • Bijdrage Interreg 2 Zeeën: € 338.750

Looptijd

Het project CUPIDO liep van 1 september 2018 tot en met 31 augustus 2021.