Geheimhouding persoonsgegevens
Wilt u niet dat de gemeente uw persoonsgegevens uit de Basisregistratie Personen (BRP) aan bepaalde maatschappelijke instellingen verstrekt? Dan kunt u een verzoek tot geheimhouding persoonsgegevens indienen. Lees hier hoe zo’n verzoek werkt.
Wie mag mijn persoonsgegevens opvragen?
Uw persoonsgegevens kunnen opgevraagd worden door verschillende overheidsinstellingen met een publiekrechtelijke taak, zoals de politie, de belastingdienst en justitie. Op deze website van de Rijksoverheid vindt u meer informatie over welke organisaties uw gegevens mogen opvragen. De gemeente is in deze gevallen verplicht om de gevraagde gegevens door te geven.
Andere instanties waaraan de gemeente uw gegevens kan geven zijn:
- De zogeheten 'verplichte derden'. Dit zijn instanties die de juiste persoonsgegevens nodig hebben voor het uitvoeren van wettelijke taken, bijvoorbeeld een advocaat of faillissementscurator.
- De zogeheten 'vrije derden' zoals een sportvereniging of een goed doel.
- De Stichting Interkerkelijke Ledenadministratie (SILA) die de ledenadministratie bijhoudt voor kerkgenootschappen.
De gemeente verstrekt uw gegevens zonder uw toestemming nooit aan:
- Commerciële instellingen
- Particulieren
Geheimhouding persoonsgegevens
Wilt u niet dat de gemeente uw persoonsgegevens aan bepaalde instanties verstrekt? Dan kunt u de gemeente verzoeken om geen gegevens over u uit de Basisregistratie Personen (BRP) te verstrekken. U hoeft daarvoor geen reden op te geven. In dat geval zal de gemeente alleen nog uw gegevens verstrekken aan overheidsinstellingen die ze nodig hebben voor het uitvoeren van hun wettelijke taak. Deze gegevens mogen niet geheim worden gehouden.
Als u om geheimhouding van uw persoonsgegevens heeft verzocht en een ‘verplichte derde’ vraagt om toegang tot uw gegevens, dan maakt het college van burgemeester en wethouders een afweging tussen uw belang en het algemene belang van de aanvrager. Voordat het college besluit om gegevens te verstrekken krijgt u hier een brief over en kunt u een bezwaarschrift indienen bij het college.
Uw gegevens kunnen nog wel in de administratie van de Stichting Interkerkelijke Ledenadministratie (SILA) voorkomen. Als u wilt dat deze gegevens worden verwijderd, neem dan zelf contact op met de SILA via de website van SILA of met het kerkgenootschap waartoe u behoort of heeft behoord.
Verzoek geheimhouding persoonsgegevens indienen
Het verzoek tot geheimhouding van uw BRP-gegevens kunt u online indienen. Hiervoor logt u in met uw DigiD.
Verzoek tot geheimhouding persoonsgegevens indienen
Aan de balie van de gemeente
Komt u er niet uit? Dan kunt u het beste bij ons langskomen op locatie. U kunt het stadskantoor alleen op afspraak bezoeken. Maak hiervoor telefonisch een afspraak, tel. 0118 67 50 00.
Neem bij uw afspraak het volgende mee:
Uw geldig legitimatiebewijs (paspoort, rijbewijs, Nederlandse identiteitskaart of vreemdelingendocument).
Wilt u weten welke organisaties uw persoonsgegevens uit de Basisregistratie Personen (BRP) mogen ontvangen? Of wilt u zien welke gegevens zijn verstrekt en wanneer? Neem dan contact op met de gemeente Middelburg via publiekszaken@middelburg.nl. U krijgt binnen 4 weken reactie van ons.