Gratis openbaar vervoer gebruikers Wmo-vervoer

Inwoners die gebruik maken van Wmo-vervoer kunnen deelnemen aan een proef om gratis gebruik te maken van het OV. Deze proef is op 1 maart 2023 gestart. Door het succes is deze verlengd tot 1 januari 2027.

Wat houdt de proef in?

Inwoners die deelnemen, mogen van maandag tot en met vrijdag na 09:00 uur en in het weekend de hele dag gratis met de bussen van Connexxion reizen. Zij kunnen reizen in de hele provincie Zeeland, de regio Hoeksche Waard en Goeree-Overflakkee. Hiervoor wordt het Dal Vrij abonnement van Connexxion ingezet.

Blijft de Wmo-vervoerspas ook geldig naast het gratis OV?

Deelnemers kunnen nog steeds kiezen voor Wmo-vervoer, omdat de verstrekte Wmo-vervoerspas daarnaast ook geldig blijft. Wel is het Verder is het voor de inwoner goedkoper om gebruik te maken van het Dal Vrij abonnement dan van de Wmo-vervoerspas.

Hoe vraag ik het Dal Vrij abonnement aan?

U vraagt het Dal Vrij abonnement aan via de afdeling Toegang in Middelburg (TIM). TIM is bereikbaar van maandag tot en met vrijdag tussen 08:30 en 16:30 uur via 0118 67 50 00 of via TIM@middelburg.nl.

Hoe lang is een Dal Vrij abonnement geldig?

De eerste proef loopt tot 15 december 2024. Door het succes is deze met twee jaar verlengd. Een Dal Vrij abonnement is nu tot 1 januari 2027 geldig. Het contract met Connexxion loopt af op 31 december 2026. De gemeente wil de ontwikkelingen rondom het nieuwe openbaar vervoerssysteem in Zeeland volgen om vanaf 1 januari 2027 een goede beslissing te kunnen nemen of en hoe gratis OV wordt aangeboden.

Wat moet ik doen als ik al een abonnement heb voor 15 december 2024?

De huidige abonnementen worden op 15 december 2024 automatisch verlengd. U moet het abonnement daarna wel zelf op uw OV chipkaart zetten.

Wat moet ik doen om het Dal Vrij abonnement te kunnen gebruiken?

Heeft u het abonnement voor de 20e van een maand aangevraagd bij TIM? Dan kunt u vanaf de 1e dag van de volgende maand uw Dal Vrij abonnement gebruiken. Dit betekent dat u pas vanaf deze datum met het abonnement kunt reizen. Het abonnement gaat dus niet direct in nadat u zich bij TIM heeft aangemeld.

Voorbeeld:

  • U vraagt het abonnement aan op 3 december. Dan gaat uw abonnement in op 1 januari.
  • U vraagt het abonnement aan op 21 december. Dan gaat het abonnement in op 1 februari.

Voordat u gratis kunt reizen, moet u zelf het product activeren op uw persoonlijke OV chipkaart. Ga met uw persoonlijke OV chipkaart naar een OV servicepunt. De OV servicepunten in de gemeente Middelburg vindt u hier.

Volg onderstaande instructie voor het ophalen van het reisproduct bij een OV servicepunt:

  1. Steek de persoonlijke OV chipkaart in de pasinvoer met het OV chipkaart logo
  2. Het saldo op de kaart verschijnt op het beeldscherm
  3. Kies voor ‘bestelling ophalen’ in het beeldscherm wat na enkele seconden verschijnt
  4. Volg de instructies van het automaat op
  5. Wacht tot het reisproduct is bijgeschreven
  6. Neem uw persoonlijke OV chipkaart uit het automaat
  7. Het reisproduct staat nu op uw OV chipkaart

Waarom lukt het niet om het reisproduct op mijn persoonlijke OV chipkaart te krijgen?

Hieronder vindt een aantal problemen met daarbij de oplossingen om u verder op weg te helpen.

Probleem 1

U heeft geen persoonlijke OV chipkaart. Te herkennen aan een pasfoto en OV chipkaartnummer van 16 cijfers op de voorkant.

Oplossing:

Het enige dat u nodig heeft is een persoonlijke OV chipkaart met pasfoto. Met deze persoonlijke OV chipkaart kunt u het Dal Vrij abonnement bij een OV servicepunt op uw OV chipkaart zetten. De persoonlijke OV chipkaart vraagt u digitaal aan via www.ov-chipkaart.nl. De kosten van het aanvragen van deze OV chipkaart zijn eenmalig € 7,50. Voor de aanvraag heeft u het volgende nodig:

  1. Een goedgelijkende digitale foto;
  2. IDEAL om de eenmalige betaling voor het aanvragen van de persoonlijke OV chipkaart van €7,50 te doen.

Na de aanvraag ontvangt u de persoonlijke OV chipkaart na ongeveer 6 werkdagen thuis per post.

Zodra u de OV chipkaart heeft, neemt u contact op met Toegang in Middelburg (TIM) om uw persoonlijke OV chipkaartnummer (16 cijfers) door te geven. TIM is bereikbaar van maandag tot en met vrijdag tussen 8.30 en 16.30 uur via 0118 67 50 00 of via TIM@middelburg.nl. TIM meldt u dan aan bij Connexxion zodat het abonnement op uw OV chipkaart wordt gezet.

Probleem 2

Uw persoonlijke OV chipkaart is niet meer geldig. De geldigheidsdatum vindt u op de voorkant van uw persoonlijke OV chipkaart.

Oplossing:

Als uw persoonlijke OV chipkaart is verlopen (niet geldig is) kunt u een nieuwe OV chipkaart aanvragen via www.ov-chipkaart.nl.

Een OV chipkaart is vijf jaar geldig. Daarna kun je er niet meer mee reizen. Een persoonlijke OV chipkaart kunt u online voor € 7,50 vernieuwen via uw account. U ontvangt dan een nieuwe kaart waar uw abonnementen en producten weer op staan. Het resterend saldo ontvangt u binnen 15 dagen na de einddatum van de kaart op uw rekening.

Probleem 3

U heeft een persoonlijke OV chipkaart en deze is ook geldig, maar het ophalen lukt niet.

Oplossing:

  1. Probeer na minimaal 30 minuten nogmaals het reisproduct op te halen zoals in deze brief als instructie is beschreven. Het systeem heeft soms tijd nodig om te resetten.
  2. Lukt het niet bij dit OV servicepunt, probeer het bij een ander OV servicepunt. Ook hier graag 30 minuten tussen de twee pogingen laten.
  3. Lukt het nog steeds niet? Neem dan contact op met de klantenservice van Connexxion www.connexxion.nl en 0900 2666399 (bereikbaar op maandag tot en met zaterdag van 8.00 uur tot 19.00 uur).

Komt u er niet uit? Vraag een ‘meedenker’!

Heeft u geen mensen in uw omgeving die u kunnen helpen bij het ophalen van het Connexxion Wmo-vervoersproduct? Vraag dan een meedenker en maak gebruik van de gratis en onafhankelijke cliëntondersteuning die zij bieden. Voor meer informatie kijk op www.meedenkerszeeland.nl of 
bel 0118 44 88 44.