Herinrichting Rustenburgstraat en omgeving
Van 4 december 2024 tot en met 15 januari wordt inspraak verleend over voor de herinrichting van de Rustenburgstraat en omgeving.
Na de inspraakperiode stellen we het ontwerp voor de herinrichting definitief vast en gaan we de werkzaamheden voorbereiden. Omdat het werk in fasen wordt uitgevoerd is ook de faseringstekening bijgevoegd.
Via een enquête hebben wij eerder bewoners gevraagd om wensen kenbaar te maken. Deze wensen hebben wij verwerkt in ons voorlopige ontwerp.
Inspraak voorlopig ontwerp herinrichting Rustenburgstraat en omgeving
Burgemeester en wethouders van Middelburg maken bekend dat inspraak wordt verleend over het voorlopig ontwerp voor de herinrichting van de Rustenburgstraat en omgeving in de wijk Dauwendaele in Middelburg.
Aanleiding en uitgangspunten
De Rustenburgstraat en omgeving is aangelegd in de jaren ’70 en na vijftig jaar is het openbaar gebied toe aan een opknapbeurt. In verband hiermee is samen met bewoners een schetsontwerp gemaakt om de Rustenburgstraat en omgeving klimaatbestendig in te richten.
Klimaat
Afgelopen zomers hebben we ondervonden dat het klimaat aan het veranderen is: (extreem) warm weer en weinig of juist extreem veel neerslag. De verwachting is dat we dit soort situaties steeds vaker gaan meemaken. Daar moeten we ons in Nederland tijdig op inrichten. Door een regenwaterriool aan te leggen en uit te laten monden in de watergangen aan beide zijden van de Roozenburglaan, zorgen we dat verdroging wordt tegengegaan en voorkomen we dat schoon regenwater onnodig wordt getransporteerd en gezuiverd. Zo passen we ons aan op de klimaatverandering en verminderen we wateroverlast door extreme neerslag in de toekomst.
Duurzaamheid
We willen zo duurzaam mogelijk omgaan met grondstoffen en materialen. De bestaande verharding zal grotendeels worden vervangen door nieuwe materialen. Verharding die niet opnieuw kan worden gebruikt, zal worden afgevoerd en ergens anders als nieuwe grondstof worden toegepast als herbestratingsmateriaal of in gebroken vorm als fundering.
Participatie
Aan het begin van dit project zijn de bewoners van de Rustenburgstraat en omgeving geïnformeerd met een bewonersbrief en via het participatieplatform Doemee.Middelburgers.nl. Daarin hebben we gevraagd om vragen, wensen, aandachtspunten met ons te delen via het participatieplatform. Op basis van de reacties van omwonenden en Woongoed is een schetsontwerp gemaakt. Tijdens een informatiebijeenkomst is het schetsontwerp gepresenteerd en toegelicht, en hebben we opnieuw gevraagd om terugkoppeling. Aan de hand hiervan is het voorlopig ontwerp gemaakt dat nu in de inspraak wordt gebracht. Dat we het nu pas in de inspraak brengen heeft te maken met de coronaperiode (2020-2021) en met het onderzoek naar de aanleg van een warmtenet (2018-2023). In november 2023 is het onderzoek naar het warmtenet gestopt omdat het te duur is.
Voorlopig ontwerp
De belangrijkste verschillen tussen de bestaande en de toekomstige situatie zijn hieronder beschreven.
Bestrating
De bestaande asfaltverharding wordt vervangen door gebakken straatstenen.
Parkeren
In de bestaande situatie zijn er 205 parkeerplaatsen in het openbaar gebied. Op eigen terrein zijn er 24 parkeerplaatsen. Garages zijn buiten beschouwing gelaten omdat ervan uit is gegaan dat auto’s tegenwoordig niet meer in garages worden gestald. Bij tellingen is gebleken dat er soms wel 230 auto’s in de openbare ruimte worden geparkeerd. Omdat de parkeerdruk hoog is en de openbare ruimte beperkt, is het moeilijk om het aantal parkeerplaatsen te vergroten. Toch is het gelukt om het huidige aantal openbare parkeerplaatsen met ruim 40 te vergroten tot in totaal 247. Samen met het aantal parkeerplaatsen op eigen terrein zijn er dus zo’n 270 parkeerplaatsen beschikbaar.
Parkeerplaatsen worden uitgevoerd in een nog nader te bepalen water passerende verharding.
Riolering
Het bestaande gemengde rioolstelsel wordt vervangen door een gescheiden riolering: één voor afvalwater en één voor regenwater. Het regenwater van de straten en de daken wordt dan waar mogelijk oppervlakkig (via de straat) afgevoerd en tijdelijk opgevangen in het groen, de rest wordt afgevoerd via het (ondergrondse) regenwaterriool naar de watergangen aan beide zijden van de Roozenburglaan.
Verkeersmaatregelen
- Opheffen parkeerverbod en instellen eenrichtingsverkeer Wijdaustraat tussen Vluchtenburgstraat en Wijdaudwarsstraat I. Op het gedeelte van de Wijdaustraat tussen de aansluitingen met de Vluchtenburgstraat en de Wijdaudwarsstraat I willen we parkeren aan beide zijden van de rijbaan mogelijk maken. Dat levert aan de noordoostzijde 7 extra parkeerplaatsen op. Daarom maken we aan die zijde het trottoir 50 cm smaller en heffen we daar ook het parkeerverbod (gele onderbroken streep) op. Door parkeren op de rijbaan toe te staan, blijft er voor rijdend verkeer minder ruimte over en is het noodzakelijk om hier eenrichtingsverkeer in te stellen. De parkeersituatie en rijrichting wordt daarmee gelijk aan het verdere deel van de Wijdaustraat tot aan de Tappershofstraat. Verkeer vanaf de Roozenburglaan naar de Kruitmolenlaan dat voorheen van deze route gebruikmaakte, kan (net als nu al) de Torenweg gebruiken.
- Instellen tweerichtingsverkeer Zwerfruststraat tussen Kruitmolenlaan en Rustenburgstraat/Hooge Meestraat. Op het gedeelte van de Zwerfruststraat tussen de aansluitingen met de Kruitmolenlaan en de Rustenburgstraat/Hooge Meestraat heffen we het eenrichtingsverkeer (vanaf de Kruitmolenlaan) op. In de huidige situatie kunnen ouders bij het halen en brengen van kinderen van en naar de basisschool aan de Hooge Meestraat de wijk namelijk alleen verlaten via de Rustenburgstraat. Zij moeten daarbij – door het stelsel van eenrichtingsverkeer in de wijk – noodgedwongen de hele wijk doorrijden. Het opheffen van het eenrichtingsverkeer in de Zwerfruststraat betekent een aanzienlijk kortere route om de wijk te verlaten en ook dat er minder verkeer onnodig door de wijk moet rijden.
Inspraak
Volgens artikel 7, derde lid, onder d, van de Participatie- en inspraakverordening Middelburg wordt inspraak verleend over de inrichting of herinrichting van wegen, straten of pleinen. Daarom starten we voor de herinrichting van de Rustenburgstraat en omgeving de inspraakprocedure. Wat dat betekent leest u hieronder.
Inspraaktermijn
De inspraaktermijn is zes weken en start op de dag na publicatie (4 december).
Inzage
Tijdens de inspraaktermijn is het voorlopig ontwerp op verschillende manieren in te zien:
- als bijlage bij de publicatie in het Gemeenteblad op de website www.officielebekendmakingen.nl;
op de webpagina www.middelburg.nl/rustenburgstraat;
op het Stadskantoor bij de vakbalie. Voor een bezoek aan de vakbalie vragen wij u om vooraf een telefonische afspraak te maken via 0118-675000.
Zienswijzen
Tijdens de inspraaktermijn kunnen omwonenden en belanghebbenden mondeling of schriftelijk hun zienswijze over het voorlopig ontwerp indienen. Afhankelijk van de zienswijzen zal bekeken worden of het ontwerp moet worden aangepast.
Voor een mondelinge zienswijze of voor meer informatie kunt u een afspraak maken met de projectleider via info@middelburg.nl ter attentie van Marcel Crucq of Bas Kole onder vermelding van ‘Inspraak Rustenburgstraat en omgeving’.
Schriftelijke zienswijzen richt u aan: Burgemeester en wethouders van Middelburg, Postbus 6000, 4330 LA Middelburg. Een inspraakreactie per e-mail verstuurt u naar info@middelburg.nl onder vermelding van ‘Inspraak Rustenburgstraat en omgeving’.
Eindverslag en definitief ontwerp
Van de inspraak wordt een eindverslag gemaakt en het voorlopig ontwerp wordt omgezet in een definitief ontwerp. Het eindverslag bevat een overzicht van de gevolgde inspraakprocedure, een geanonimiseerde weergave van de zienswijzen, een reactie op deze zienswijzen en een overzicht van de wijzigingen die verwerkt zijn in het definitief ontwerp.
Na vaststelling door het college worden het eindverslag en het definitief ontwerp gepubliceerd in het Gemeenteblad op de website www.officielebekendmakingen.nl en toegezonden aan iedereen die een zienswijze heeft ingediend.
Uitvoering
Na de vaststelling van het definitief ontwerp zal er worden gestart met de verdere voorbereidingen voor de uitvoering van de herinrichting. De nutsbedrijven gaan nog werkzaamheden uitvoeren en mede hierdoor is het nog niet bekend wanneer de herinrichting van de Rustenburgstraat en omgeving zal worden uitgevoerd.