IOAZ-uitkering aanvragen
Bent u als oudere arbeidsongeschikte zelfstandige noodgedwongen uw bedrijf of beroep te beëindigen? Mogelijk komt u in aanmerking voor een IOAZ-uitkering.
Gedeeltelijk arbeidsongeschikte zelfstandigen en IOAZ
De IOAZ geldt in principe niet voor gedeeltelijk arbeidsongeschikte werkloze gewezen zelfstandigen. Zij kunnen in aanmerking komen voor een toeslag op grond van de Toeslagenwet.
U kunt alleen nog recht hebben op een IOAZ-uitkering als u:
- gedeeltelijk arbeidsongeschikt (minder dan tachtig procent) bent;
- op 28 december 2005 al een IOAZ-uitkering ontving;
- geen recht heeft op een toeslag via de Toeslagenwet omdat u een partner heeft die na 31 december 1971 is geboren;
- geen kind heeft dat jonger is dan twaalf jaar.
Bedragen IOAZ-uitkering
De bruto IOAZ- bedragen per maand (inclusief 8% vakantietoeslag) leest u op de website van de Rijksoverheid.
Aanvraag IOAZ-uitkering
Uw aanvraag dient u in bij de gemeente. Aan de hand van de door u ingeleverde formulieren en bewijsstukken beoordeelt de gemeente of u recht heeft op een IOAZ-uitkering.
Deze beoordeling bestaat uit onderzoek en advisering. De gemeente bekijkt:
- Of u behoort tot de rechthebbenden;
- Of u over andere voorzieningen, zoals eigen middelen (inkomen of vermogen), beschikt;
- Of u terecht kunt bij een andere instantie, bijvoorbeeld de bedrijfsvereniging (UWV Werkbedrijf);
- Of er werk voor u te vinden is;
- Hoe hoog de financiële ondersteuning wordt;
- Het inkomen van uw partner.
U neemt mee:
- Identiteitsbewijs (geldig paspoort, identiteitskaart, rijbewijs of vreemdelingendocument) van u en eventueel uw partner;
- Bewijs burgerservicenummers (voorheen: sofinummers) van u en eventueel uw partner;
- Een volledig ingevuld en ondertekend aanvraagformulier;
- Een volledig ingevuld en ondertekend inlichtingenformulier, voorzien van de benodigde originele bewijsstukken;
- Bewijzen van uw inkomen, ook van uw eventuele partner en kinderen;
- Bewijzen van uw schulden, ook van uw eventuele partner en kinderen;
- Bankafschriften van uw lopende rekeningen over de laatste drie maanden, ook van uw eventuele partner en kinderen;
- Bewijzen van uw arbeidsverleden;
- Eventuele bewijzen van de beëindiging van vorige uitkeringen;
- Eventueel een echtscheidingsvonnis;
- De jaarrekeningen van de afgelopen drie jaren;
- Berekend vermogen (indien bekend);
- Berekende schuld;
- Andere vermogensgegevens.
Besluitvorming aanvraag IOAZ-uitkering
De hele procedure mag maximaal 13 weken duren (met een vooraf aangekondigde maximale verlenging van 13 weken), gerekend vanaf de datum van aanvraag en ontvangst van alle gevraagde gegevens.
U kunt bezwaar maken tegen het besluit op uw aanvraag.
Vragen IOAZ-uitkering
Voor meer informatie over IOAZ kunt u contact opnemen met de gemeente, of kijk op de website van de Rijksoverheid.