Jaarverslag commissie bezwaarschriften 2023

Een burger, die het niet eens is met een besluit van de gemeenteraad, het college of de burgemeester kan daar op grond van de Algemene wet bestuursrecht een bezwaarschrift tegen indienen. In verband met de rechtszekerheid en rechtsbescherming voor de burger heeft het gemeentebestuur een onafhankelijke adviescommissie voor de behandeling van bezwaarschriften ingesteld. De commissie geeft invulling aan deze taak door partijen te horen en daarna een schriftelijk advies te geven aan het bestuursorgaan. Meestal is dit het college van burgemeester en wethouders.

De commissie is bevoegd advies uit te brengen over alle besluiten van de raad, het college en de burgemeester, met uitzondering van zaken over gemeentelijke belastingen en over de waardering van onroerende zaken. Deze zaken zijn uitgezonderd vanwege de hiervoor bestaande afzonderlijke (belasting)wetgeving. Verder zijn uitgezonderd de bezwaarschriften over zaken, die behoren tot het werkterrein van de Gemeenschappelijke Regeling Orionis Walcheren (sociale zekerheidszaken). Deze laatste zaken worden bij Orionis behandeld.

Bij alle bezwaarschriften wordt na ontvangst eerst bekeken of het mogelijk is op informele wijze tot een oplossing te komen. Pas als dit traject niet tot een nieuw besluit en intrekking van het bezwaarschrift leidt, wordt het bezwaarschrift behandeld door de commissie. De commissie houdt in de meeste gevallen een hoorzitting. De hoorzittingen vinden in de regel plaats op donderdagmiddag en worden in het stadskantoor gehouden. Doel van de hoorzitting is om duidelijkheid over het bezwaar te krijgen en partijen de gelegenheid te geven hun standpunt nader toe te lichten. Soms komen tijdens de hoorzitting nieuwe argumenten naar voren, die aanleiding geven tot nader onderzoek of ertoe leiden dat aan het bezwaar tegemoet wordt gekomen. De hoorzitting biedt (de vertegenwoordiger van) het bestuursorgaan ook een kans om het bestreden besluit en de achtergrond daarvan nog eens extra toe te lichten aan de indiener van het bezwaarschrift.

Sinds 1 maart 2016 worden enkele door het college aangewezen categorieën van bezwaarschriften ambtelijk behandeld. De rapportage over de ambtelijke behandeling van bezwaarschriften is als bijlage bij dit jaarverslag opgenomen.

Samenstelling commissie

De commissie bezwaarschriften bestaat uit personen die onafhankelijk zijn en geen binding hebben met de gemeente Middelburg. Hiervoor is gekozen om de onafhankelijkheid van de commissie te waarborgen.

De commissie bezwaarschriften bestaat in 2023 uit:

  • Voorzitter : de heer mr. G.M. van Belzen;
  • Leden
    • mevrouw mr. A. Elders;
    • mevrouw mr. I. de Moor;
    • de heer mr. B. van der Veer.

Een aantal weken voor het verschijnen van het Jaarverslag 2023 is de heer B. van der Veer overleden.

De commissie bezwaarschriften vergadert in principe 1 keer per maand. Het horen gebeurt door een voorzitter en twee leden.

Secretariaat

Het secretariaat is ondergebracht bij het cluster Juridische Zaken van de afdeling Wijk en Bestuur. In 2023 werd de commissie ambtelijk ondersteund door mevrouw J.A. de Feijter en de heer M.O. de Waal.

Vergaderingen en vergoeding

De leden van de commissie ontvangen voor hun werkzaamheden een vergoeding. Deze bedraagt voor de voorzitter € 275,00 per vergadering en voor de leden € 230,00. Daarnaast ontvangen zij een reiskostenvergoeding.

In totaal heeft de commissie bezwaarschriften in 2023 11 vergaderingen gehouden.

In 2023 werd aan vergoedingen en reiskosten in totaal €8360,00 betaald.

De bezwaarschiften in cijfers

De aantallen ingediende en afgehandelde bezwaarschriften, adviezen en doorlooptijden.

  • Ingediende en afgehandelde bezwaarschriften
  • Werkvoorraad 31 december 2022: 11
  • Ingediende bezwaarschriften 2023: 116
  • Informeel behandeld en afgedaan in 2023: 11
  • Doorgezonden naar andere instantie of afgehandeld als aanvraag/brief: 9
  • Behandeld door de commissie in 2023: 26
  • Werkvoorraad 31 december 2023: 81

In 2023 zijn 116 bezwaarschriften ingediend tegen 79 in het jaar daarvoor. Dit aantal is vergeleken met andere jaren hoog.

In totaal werden 67 bezwaarschriften ingediend tegen 1 besluit. Deze bezwaarschriften waren gericht tegen het besluit van burgemeester en wethouders van Middelburg van 14 november 2023 om de Cleene Hooge aan te wijzen als nieuwe locatie voor een asielzoekerscentrum in Middelburg. Deze bezwaarschriften werden in januari 2024 door de commissie behandeld.

Als deze bezwaarprocedures als 1 bezwaarprocedure worden meegeteld, is het totale aantal 50 bezwaarschriften.

Getalsmatig is de ontwikkeling van het aantal bezwaarschriften als volgt weer te geven:

  • 2019: 48
  • 2020: 62
  • 2021: 93
  • 2022: 79
  • 2023: 116

Dit jaar zijn in totaal 20 bezwaarschriften ingetrokken, op informele wijze behandeld of afgedaan als aanvraag.

Adviezen

De adviezen van de commissie kunnen zijn:

  • (deels) niet-ontvankelijk,
  • ongegrond, of
  • gegrond;
  • een combinatie daarvan.

(Deels)Niet-ontvankelijk wil zeggen dat (gedeeltelijk) niet wordt ingegaan op de inhoud van het bezwaar, bijvoorbeeld omdat het te laat is ingediend. Ongegrond wil zeggen dat het bezwaar inhoudelijk wordt afgewezen en dat het besluit waartegen het bezwaar is gericht, wordt gehandhaafd. Gegrond betekent dat het bezwaar inhoudelijk wordt gehonoreerd en dat het bestreden besluit wordt herroepen of aangepast. Bij een combinatie van gegrond en ongegrond, wordt het besluit gedeeltelijk gehandhaafd en gedeeltelijk aangepast.

Ook adviseert de commissie over het toekennen van een veroordeling van de proceskosten als door een derde beroepsmatig bijstand is verleend en om vergoeding van deze kosten is gevraagd. De hoogte van die vergoeding wordt volgens bij wettelijke regeling vastgestelde landelijke tarieven bepaald (Besluit proceskosten bestuursrecht.)

In 2023 werden 26 adviezen uitgebracht. Deze adviezen luidden als volgt:

  • Gegrond 5 x (19%)
  • Ongegrond 13 x (50%)
  • Ontvankelijk, deels gegrond/deels ongegrond 2 x (8%)
  • Niet ontvankelijk 6 x (23%)

Het college besloot in 22 zaken het advies van de commissie te volgen. Een advies werd gedeeltelijk niet overgenomen en drie adviezen werden geheel niet overgenomen.

De 26 bezwaarschriften waarover geadviseerd werd, hadden betrekking op de volgende onderwerpen:

  • (weigering) Omgevingsvergunning aanpassingen woning: 3
  • Wmo, huishoudelijke hulp: 3
  • Omgevingsvergunning bouwen woning: 2
  • Besluit plaatsen laadpaal elektrische auto: 2
  • Kapvergunning: 2
  • Wmo, toekennen elektrische rolstoel: 1
  • Afwijzen verzoek gehandicaptenparkeerkaart: 1
  • Wmo, douche-unit: 1
  • Omgevingsvergunning rookkanaal: 1
  • Afwijzen burgerinitiatief: 1
  • Bestuursdwang verwijderen fiets station: 1
  • Omgevingsvergunning aanplanten boomgaard: 1
  • Besluit op Woo-verzoek: 1
  • Weigering omgevingsvergunning beperkte milieutoets: 1
  • Besluit milieutoets: 1
  • Omgevingsvergunning oprichten B&B: 1
  • Wmo, toekennen begeleiding: 1
  • Brief over Briëtwoningen: 1
  • Afwijzen verzoek fin. vergoeding rolstoel: 1

Totaal: 26

Doorlooptijden

De zorg voor een tijdige beslissing op een bezwaarschrift berust gedeeltelijk bij de commissie en gedeeltelijk bij het bestuursorgaan. De vakafdeling stuurt een bericht van ontvangst en zorgt ervoor dat het bezwaarschrift ter advisering aan de commissie wordt voorgelegd. Het is de taak van de commissie om na ontvangst van het bezwaarschrift met de achterliggende stukken er voor te zorgen dat binnen een redelijke termijn advies wordt uitgebracht. Het is vervolgens de taak van de vakafdeling er voor te zorgen dat het bezwaarschrift met het advies voor besluitvorming wordt voorgelegd aan het bestuursorgaan. Zo nodig moet de vakafdeling ook zorgen voor het sturen van een verdagingsbericht aan de indiener(s) van het bezwaarschrift.

De wettelijke beslistermijn bedraagt 12 weken, gerekend vanaf de dag na die waarop de termijn voor het indienen van een bezwaarschrift is verstreken. De beslissing kan voor ten hoogste 6 weken worden verdaagd. De totale termijn is dan 18 weken. De beslissing kan onder bepaalde voorwaarden verder worden verdaagd. De beslistermijn wordt opgeschort vanaf de dag na die waarop de indiener is verzocht een verzuim te herstellen.

Naast het recht voor bezwaarmaker op een professionele en tijdige behandeling van het bezwaarschrift, is het werken binnen de wettelijke beslistermijnen ook van belang om niet geconfronteerd te worden met door de gemeente te betalen dwangsommen op grond van de Wet dwangsom en beroep bij niet tijdig beslissen.

Onderstaand overzicht geeft aan dat in 2023 35% van de bezwaarschriften waarover een advies werd uitgebracht werd afgehandeld binnen de primaire wettelijke termijn van 12 weken en 55% werd afgehandeld binnen de termijn van 18 weken.

In totaal werd dus in 2023 93% van de bezwaarschriften afgehandeld binnen de wettelijke termijn. Dit percentage is hoger dan dat van de jaren 2019 tot en met 2022 en gelijk aan dat van 2018 (93%).

  • Binnen 12 weken 2017 52%, 2018 64%, 2019 54%, 2020 23%, 2021 30%, 2022 32%, 2023 35%
  • Tussen 12 en 18 weken 2017 28%, 2018 29%, 2019 30%, 2020 51%, 2021 52%, 2022 55%, 2023 58%
  • Langer dan 18 weken 2017 28%, 2018 20%, 2019 7%, 2020 16%, 2021 26%, 2022 13%, 2023 7%

In aanmerking nemende dat in de zaken die langer duurden dan 18 weken in meerderheid zaken waren die in overleg met de indiener van het bezwaarschrift werden aangehouden, kan worden geconcludeerd dat de afhandelingstermijnen in het verslagjaar tot tevredenheid stemmen.

Bijlage 1 ambtelijke behandeling

Sinds 1 januari 2016 is de mogelijkheid van ambtelijke behandeling van bezwaarschriften opgenomen in de Verordening behandeling bezwaarschriften. Het college heeft hiervoor de volgende categorieën van bezwaarschriften aangewezen:

  • bezwaarschriften in het kader van de Verordening leerlingenvervoer gemeente Middelburg 2014;
  • bezwaarschriften in het kader van de Wegenverkeerswet 1994;
  • bezwaarschriften in het kader van de handhaving van artikel 5.10 van de APV Middelburg 2015 (verwijderen foutgeparkeerde fietsen);
  • bezwaarschriften in het kader van de Wet open overheid; en
  • bezwaarschriften in het kader van de Verordening naamgeving en nummering (adressen) Middelburg 2013.

De behandeling is in handen van de secretarissen van de commissie bezwaarschriften. Zij kunnen ervoor kiezen de zaak alsnog door de commissie te laten behandelen, als zij vinden dat de zaak daar aanleiding toe geeft. De indiener van het bezwaarschrift heeft in elk stadium van de ambtelijke behandeling de mogelijkheid te kiezen voor behandeling door de commissie.

Bezwaarschriften

In 2023 zijn vier bezwaarschriften ingediend die vallen binnen de aangewezen categorieën voor ambtelijke behandeling. Ambtelijke afhandeling deed zich niet voor. Eén bezwaarschrift werd ingetrokken en de overige drie werden voorgelegd voor advies aan de commissie.