Nooddocument
In Nederland kunt u een nooddocument, of noodpaspoort aanvragen bij de Koninklijke Marechaussee. Dit is een tijdelijk reisdocument.
Komt u er op Schiphol achter dat uw paspoort ontbreekt? Of is uw paspoort vlak voor vertrek gestolen? Dan kunt in zeer uitzonderlijke gevallen en onder strikte voorwaarden een nooddocument aanvragen. Dit is een tijdelijk, vervangend reisdocument. Noodpaspoorten worden in Nederland afgegeven door de Koninklijke Marechaussee.
Geldigheid nooddocument
Een nooddocument is alleen geldig als reisdocument voor de reis waarvoor het is uitgegeven. U kunt het niet als identiteitsbewijs gebruiken. Bepaalde landen stellen aanvullende of afwijkende eisen aan reisdocumenten, zoals een visum. Voor informatie over de voorwaarden kunt u contact opnemen met de ambassade of het consulaat van het land.
Voorwaarden nooddocument
Een noodpaspoort krijgt u alleen als u aan de volgende voorwaarden voldoet:
- U bent niet in staat om op tijd een paspoort of een identiteitskaart (ID-kaart) te verkrijgen
- U kunt aannemelijk maken dat u uw reis niet kunt uitstellen
- Uw identiteit en nationaliteit zijn vast te stellen
- U zorgt zelf voor de benodigde bewijsstukken
Minderjarigen
Als u voor uw kind een noodpaspoort aanvraagt, moeten beide ouders of gezaghebbenden aanwezig zijn voor ondertekening. Heeft maar een van de ouders het gezag bij uitspraak van de rechter? Dan moet u de rechterlijke uitspraak tonen. Verder gelden dezelfde strikte voorwaarden als in andere gevallen.
Visum
Bepaalde landen stellen aanvullende of afwijkende eisen aan reisdocumenten (bijvoorbeeld een visum). Het advies is daarom contact op te nemen met de ambassade of het consulaat van het betreffende land. Zij kunnen u vertellen welke aanvullende eisen gesteld worden aan de geldigheid van nooddocumenten.
Benodigde bewijsstukken nooddocument
Voor een aanvraag van een nooddocument moet u de volgende documenten overleggen:
- Een bewijs dat u de reis niet kan uitstellen. Bijvoorbeeld vliegtickets en hotelreserveringen.
- Andere reisdocument(en), als u die heeft.
- Een geldig identiteitsbewijs, zoals een geldig Nederlands rijbewijs, in combinatie met een recent gewaarmerkt afschrift Basisregistratie Personen (BRP) met daarop uw nationaliteit, in een envelop. De envelop moet door de gemeente gesloten en verzegeld zijn. Gewaarmerkt betekent dat het document gelijk is aan het origineel.
- Een recente pasfoto die voldoet aan de pasfoto-eisen.
Of, indien er geen identificerende documenten kunnen worden overlegd
- Een gewaarmerkte kopie van uw recente aanvraag van een nieuw reisdocument (RAAS-formulier), in een envelop. Ook deze envelop moet door de gemeente gesloten en verzegeld zijn.
Afgiftepunten nooddocumenten
In Nederland worden door de Koninklijke Marechaussee op de volgende afgiftepunten nooddocumenten verstrekt:
- Brigade Grensbewaking, Vertrekhal 1, Bureau Nooddocumenten;
- Brigade Noord Holland, Post IJmuiden;
- Brigade Drenthe / IJsselstreek, Groningen Airport te Eelde;
- Brigade Oostgrens Noord, locatie Enschede;
- Brigade Zuid-Holland, locatie Hoek Van Holland, locatie Rotterdam-Airport
- Brigade Brabant Zuid te Eindhoven (nabij luchthaven);
- Brigade Limburg Zuid, Maastricht / Aachen Airport.
Voor vragen over een noodpaspoort kunt u bellen met de Koninklijke Marechaussee: 0800-1814.