Bereikbaarheid van Veerse Meer Zuid
Op 10 oktober hebben de bestuurders van de deelnemende gemeenten in het Bestuurlijk Overleg Gebiedsontsluiting Veerse Meer Zuid – de gemeenten Borsele, Goes en Middelburg en waterschap Scheldestromen – een gezamenlijk standpunt ingenomen over de te realiseren route voor het bouwverkeer van en naar Waterpark Veerse Meer. Gekozen is voor bouwroutevariant 3. Op maandagavond 18 november zijn de leden van de betrokken Gemeenteraden, Algemene Vergadering en Provinciale Staten hierover geïnformeerd. De presentatie die is gegeven kunt u hier bekijken: Presentatie bouwroute gebiedsontsluiting 18 november 2024 (pdf, 1,3 MB).
Verkeersknelpunten
In het gebied ten zuiden van het Veerse Meer - tussen de Deltaweg in het oosten, het kanaal door Walcheren in het westen en Lewedorp in het zuiden – bestaan diverse verkeersknelpunten:
- In Arnemuiden op de hoofdontsluiting via Nieuwlandseweg-Schuttershof: hoge verkeersintensiteiten, verkeersonveiligheid, leefkwaliteit staat onder druk.
- In Lewedorp: situatie op kruispunt Postweg-Nieuwe Kraaijertsedijk.
- Bij Lewedorp op de route naar het Veerse Meer via de Nieuwe Kraaijertsedijk: smalle weg waarover veel (recreatie)verkeer (caravans/campers en ook fietsers) rijdt, woningen dicht langs de weg en lastige aansluiting bij de Noord Kraaijertsedijk.
- Bij Wolphaartsdijk op de dijk Kwistenburg op de route van Deltaweg naar Veerse Meer: smalle weg waarover veel (recreatie)verkeer (caravans/campers en ook fietsers) rijdt.
- In Wolphaartsdijk: auto- en fietsverkeer gemengd op een smal wegprofiel door de Lepelstraat.
Het verkeer en de bijbehorende problemen nemen de komende jaren verder toe door de landelijke groei van het autobezit en het autogebruik. Daarbovenop zorgen verschillende (recreatieve) ontwikkelingen rond Arnemuiden en Wolphaartsdijk voor extra verkeer, vooral bij Lewedorp. Om de bereikbaarheid van het gebied ten zuiden van het Veerse Meer te verbeteren, moet het wegennet aangepast worden.