College stelt noordelijke ontsluiting voor woningbouw Cleene Hooge voor

Het college stelt de gemeenteraad voor om de nieuw te bouwen woonwijk op de Cleene Hooge voor gemotoriseerd verkeer te ontsluiten via een rotonde op de kruising Hogelandseweg en Walcherseweg. Voor fietsers en voetgangers stelt het college een ontsluiting voor in het verlengde van de Europalaan en aan het Laurens Stommespad. Ook de calamiteitenroute loopt volgens het voorstel via de Europalaan.

De nieuwe woonwijk biedt de eerste 15 jaar plaats aan een azc met ongeveer 45 woningen voor 330 bewoners. In totaal mogen er in het gebied maximaal 100 woningen komen. Het nieuwe azc vervangt het huidige azc, dat momenteel in Swerf-Rust zit.

Ontsluiting gemotoriseerd verkeer

De ontsluiting van de nieuwe woonwijk was een belangrijk onderdeel van de participatie over de komst van het azc. Deelnemers mochten een advies uitbrengen over de ontsluiting. Als het advies op draagvlak van alle participanten kon rekenen, en aan bepaalde voorwaarden voldeed, zou het advies aan het college en vervolgens de gemeenteraad worden voorgelegd. Die kunnen alleen van het advies afwijken als daar hele goede redenen voor zijn. Het advies voor een ontsluiting aan de noordkant was bijna unaniem. De belangrijkste reden hiervoor was dat mensen geen extra verkeer door de wijk wilden. Ook het bouwverkeer gaat via de noordelijke ontsluiting. Het advies voldoet echter niet helemaal aan alle voorwaarden. Zo loopt de weg over gebied dat eigenlijk agrarisch zou blijven. Bovendien zijn de kosten voor een rotonde hoger dan waar tot op heden rekening mee is gehouden. Ondanks het feit dat de ontsluiting niet aan alle voorwaarden voldoet, vindt het college het draagvlak een belangrijke reden om de ontsluiting toch voor te stellen aan de gemeenteraad. Mochten de kosten niet uit de exploitatie van het gebied betaald kunnen worden, dan adviseert het college de reserves van het grondbedrijf hiervoor in te zetten.

Ontsluiting langzaam verkeer

Ook over de ontsluiting voor langzaam verkeer (fietser en voetgangers) mocht men adviseren. De participatie heeft echter geen advies opgeleverd dat op draagvlak van alle deelnemers kon rekenen. Een deel van de participanten was voorstander van ontsluiting via de Europalaan. Een ander deel wilde het langzaam verkeer over verschillende wegen verdelen, zodat de Europalaan minder belast zou worden. Omdat er geen unaniem advies uit de participatie kwam, doet het college, op basis van alle input uit het participatietraject, zelf een voorstel aan de gemeenteraad. Ze stelt een ontsluiting in het verlengde van de Europalaan voor, met een tweede ontsluiting via het Laurens Stommespad.

Calamiteitenroute

Een derde ontsluiting waarover geadviseerd is, is de calamiteitenroute. Hulpdiensten rijden in eerst instantie via de noordelijke ontsluiting. Maar mocht die route niet toegankelijk zijn, dan moet er een tweede mogelijkheid zijn om het gebied te bereiken. Die route komt via de Europalaan. Om te voorkomen dat de Europalaan ook door ander gemotoriseerd verkeer gebruikt wordt, komen er objecten te staan die alleen door de hulpdiensten verwijderd kunnen worden.

Het voorstel wordt naar verwachting 4 november 2024 behandeld in de commissie Ruimte. 14 november 2024 zou dan een besluit van de gemeenteraad kunnen volgen.