Conceptrapport actualisering fiets- en autoparkeerbeleid

De auto en fiets zijn onmisbaar in ons leven. Het zijn er steeds meer. Onze binnenstad heeft helaas niet voldoende ruimte om deze allemaal te kunnen parkeren. Dit heeft invloed op de leefbaarheid van onze mooie binnenstad. Daarom werken we aan een nieuw beleidsplan voor fiets- en autoparkeren. Inmiddels is het conceptrapport ‘Actualisering fiets- en autoparkeerbeleid’ gereed.

In dit rapport staat of het huidige parkeerbeleid in de binnenstad nog geschikt is voor de toekomst. In de Omgevingsvisie Middelburg 2050 staat al dat parkeren voor bewoners in het centrum voorrang krijgt. De bezoekers die lang parkeren, parkeren dan aan de rand van de stad.

Om dit mogelijk te maken willen we onderzoeken of we twee parkeerterreinen aan de rand van de stad kunnen uitbreiden. Het gaat om de locaties P+R-terrein (Segeerssingel) en Oude Veerseweg. De gemeenteraad gaat over het starten van het onderzoek. Daarom krijgt de gemeenteraad een voorstel van het college van B&W. Naar verwachting neemt de raad op 30 januari 2025 hier een besluit over. Het raadsvoorstel bespreken zij eerst nog in de commissie Ruimte van 20 januari 2025. Na positief raadsbesluit kan het onderzoek naar de uitbreiding van de parkeerterreinen starten.

Effect

Het nieuwe parkeerbeleid streeft naar minder auto’s in de binnenstad. Dit moet zorgen voor een beter leefklimaat, een leefbaardere en beter bereikbare binnenstad, en biedt kansen voor meer groen en aanpassing aan het klimaat. Benieuwd wat er in het concept rapport ‘Actualisering fiets- en autoparkeerbeleid’ rapport staat? Deze is te vinden op https://middelburgontmoet.nl/parkeerbeleid.

Vooruitlopend op beleid

Vooruitlopend op het fiets- en autoparkeerbeleid is besloten in het Koorkerkgebied in 2025 ruimte te maken voor fietsparkeerplekken en vergroening. Dit draagt bij aan klimaatadaptatie en een aantrekkelijker wandelgebied.

Ook rond het Damplein is behoefte aan uitbreiding voor fietsparkeren. Hier streven we naar meer fietsparkeerplekken, waarbij door minimale opoffering van (betaalde) autoparkeerplaatsen een optimale fietsparkeervoorziening ontstaat. Op of rond de Langevielebinnenbrug worden meer fietsparkeervoorzieningen geplaatst die passen in het stadsbeeld en de omgeving. Meer weten? Kijk op https://middelburgontmoet.nl/fiets-wandelstad.